tiistai 23. marraskuuta 2010

Voihan vitsi ja sosiaalisen median monitorointi



Viivillä ja Wagnerilla on yli
28 000 fania Facebookissa (FB). Siis eipä ole ihme, että Wagneria ottaa joskus sydämestä, jos näytöllä ei ole jatkuvaa säpinää käynnissä. FB:n ympärille alkaa tulla muutenkin mukavia vitsejä, joiden avulla voi havainnollistaa muille, että mistä FB:issa on oikein kysymys. Tämä FaceBook in Reality YouTuben video ohjaa kädestä pitäen, miten FB toimii käytännössä.

Lähes joka organisaatio työstää parhaillaan kiivaaseen tahtiin sosiaalisen median etikettiä työntekijöilleen, niin tehdään myös meillä. Ennen kuin yhteisesti työstetty etiketti on otettu käyttöön ja SOME on osana arjen toimintaa, voi seuraavanlainen Social Media Sobriety Test estää joissakin tapauksissa tekemästä hölmöyksiä FB:ssa. FB:n ja muun sosiaalisen media tuleminen osaksi sarjakuvia, elokuvia, kirjallisuutta ja jokapäiväistä puhettamme osoittaa kuinka isosta toiminnan muutoksesta on oikeasti kysymys.

Vitsit sikseen nyt tulee vakavampaa asiaa nimittäin sosiaalisen median monitoroinnista. Olen oikeastaan oppinut monitoroinnin merkityksen SOMEssa kirjoittaessani näitä blogejani. Tuskinpa kirjoittaisin blogeja lainkaan, jos tekisin johtopäätelmiä blogieni lukijoista vain niiden blogisivulla saamaan kommentoinnin perusteella. Vain muutamat lukijat kommentoivat blogisivustolle. Enemmän henkilökohtaista palautetta saan esimerkiksi käytäväkeskusteluista ja Facebookin profiiliini. Blogien statistiikka näyttää helposti, miten paljon paljon blogeilla on lukijoita päivä, viikko, kuukausi ja koko ajalta kertymänä sekä, mistä lukijat tulevat (eri maat ja liikenteen lähteet; FB, Twitter, Google jne.).

Suomenkielisellä blogillani on ollut yhteensä 243 lukijaa syyskuun ja marraskuun 2010 välisenä aikana. 119 henkilöä luki blogini viimeisen kuukauden aikana. Englanninkielisellä blogillani on ollut yhteensä 339 lukijaa heinäkuun ja marraskuun 2010 välisenä aikana. 98 henkilöä luki blogini viimeisen kuukauden aikana. Olin pari viikkoa sitten Zenton toteuttamassa SOMEn käyttöön perehdyttävässä koulutuksessa. Tuossa erinomaisesti toteutetussa koulutuksessa silmäni avautuivat, kuinka yritykset voivat käyttää Facebookkia viestinnän ja markkinoinnin työkaluna erityisesti sitä monitoroitaessa. Tosin pelkkä monitorointi ei riitä, sillä se on vasta lähtökohta. Johdon pitäisi hyödyntää SOMEn monitorointia yhtenä liiketoiminnan ja myös toiminnan laadun arvioinnin työkaluna.

Joku varmaankin jo miettii, että minkälaisia johtopäätelmiä olen itse tehnyt omien SOME- blogieni monitoroinnista. Ensiksikin sen, että jatkan edelleen näiden SOME- blogieni kirjoittamista sekä suomeksi että englanniksi. Muutan vain kirjoitusrytmiä niin, että joka toinen viikko kirjoitan suomeksi ja joka toinen viikko englanniksi. Blogieni julkaisupäivä on tiistai. Kiitos tästä vinkistä Zenton somekoulutukselle. Toinen havaintoni on se, että opin koko ajan enemmän SOMEsta, mitä enemmän siitä kirjoitan ja jaan ajatuksiani/kokemuksiani muiden kanssa. Kolmanneksi olen huomannut sen, että blogeilleni on muodostumassa oma lukijakunta, joka on kiinnostunut myös samoista SOME- asioista kuin minä. Siis kiitos teille lukijat palautteesta komentteina blogisivulla, Facebookissa, Twitterissä, LinkedInissä, käytävillä, ruokalassa ja kadunkulmissa. Seuraava SOME- blogi ilmestyy joulukuun puolessa välissä ja silloin on siis englanninkielisen SOME- blogin vuoro.

3 kommenttia:

  1. Blogisi luettuani kiinnostus monitorointiin heräsi niin, että sain sharenetistä esille Jyväskylän yo:n esityksen http://www.slideshare.net/kaitalonpoika/vilma-luomaaho-sosiaalinen-media-yhteisviestinnn-nkkulma

    Oli mukava lukea tekstiäsi. Se oli soljuvaa ja innostunutta.

    Kaaka

    VastaaPoista
  2. Meitä innostuneita, innovatiivisiä kokeilevia edelläkävijöitä, jotka tarttuvat haasteisiin ja yrittävät innostaa muutkin, tarvitaan.

    Toivon, että et lannistu yheisön vastarinnasta ottaa uutta vastaan. Itse koin sen tullessani uuteen työyhteisöön. Mutta jaksoin keski-ikäisen innolla ravistella pysähtyneisyyttä.

    Nyt häpeissäni tunnustan, en ole yhtä innovatiivinen, innokas uusiin ideoihin, kyvykäs ideoimaan uutta. Olen laitostunut. Kymmenen vuotta koulumaailmassa on tehnyt tehtävänsä.

    Olisi parasta taas palata koulun ulkopuoliseen työelämään lataamaan akkuja!

    VastaaPoista
  3. Kiitokset molemmille kannustavasta palautteesta. Kaakalle kiitos myös linkkivinkistä.

    Anonyymille sanoisin 16 vuoden johtamiskokemukseni myötä, että olet oikeassa. Sosiaalisen median tuleminen osaksi työtämme tulee aiheuttamaan vastustusta, mikä on aivan luonnollista, kun "työkalut ja toimintamallit" tulevat menemään uusiksi.

    Onneksi työyhteisömme kostuu kuitenkin suureksi osaksi todella innostuneista SOME- muutosagenteista, joiden kanssa uskon meidän löytävämme uudenlaiset toimintatavat työhömme.

    Pian meillä on asiakkaina SOMEen syntynyt sukupolvi. Mitä nopeammin meillä on koulutusorganisaationa osaamista työskennellä SOMEa käyttäen, sitä paremmin pystymme tuottamaan koulutuspalveluita asiakkaidemme tarpeisiin.

    VastaaPoista